Helmkeuze - audio en windgeruis vraag

Met zo'n fraaie Stromer wil je er natuurlijk zelf ook een beetje leuk op staan.
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter

Re: Helmkeuze - audio en windgeruis vraag

Bericht door Tomasj » 24 sep 2018, 20:13

Tomasj schreef:
23 sep 2018, 15:32
Ik heb de voorbije weken via de Cat-Ears het geruis enigszins kunnen verminderen. Morgen doe ik een test met wat we dan maar Elefant Ears of Lion Ears zullen noemen, gemaakt van repen opgerolde keukenhanddoeken, ongeveer 2,5-3 cm dik.
Het ziet er absoluut niet uit, maar indien het werkt maak ik me nadien een mooier ogende versie.
Ik laat jullie morgenavond het resultaat weten :bn: :bn: :bn:
Deze Elefant Ears werken dus onwaarschijnlijk goed. Ik heb nog een beetje windgeruis, maar helemaal niet storend (zelfs niet op het stuk waar ik wind-op reed).
Vanaf nu ga ik dus Mega-Elvis All-The-Way. Ik post één dezer wel eens een fotootje
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

harmroest
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door harmroest » 25 sep 2018, 08:18

de cat ears werken bij mij prima met de abus helm. Dit brengt het geruis tot een acceptabel niveau terug. Je kan inderdaad ook kiezen voor een cratoni vigor, alhoewel ik deze helm zelf minder fraai vind en daarnaast is hij in de zomer erg warm omdat je oren bedekt zijn.
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2018 7000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲

WFVst5
Expert
Expert

Bericht door WFVst5 » 29 sep 2018, 13:47

Stromeur schreef:
23 sep 2018, 23:03
Voor een oplossing tegen windruis zou ik nooit naar de helm kijken (tenzij het om een helm gaat die de oren volledig afdekt, zoals de Cratoni Vigor). Elke helm zit anders op elk hoofd en de positie van de bandjes/gespjes t.o.v. je gezicht bepaalt m.i. niet óf je windruis hebt, maar hoeveel. Ik merk het zelf ook wanneer ik met 45km/u wat ga vogelen met de positie van de bandjes voor mijn oren, daarmee wordt windruis erger of minder erg, maarja, ze zitten gewoon zoals ze zitten. Wat bij de één perfect zit en zorgt voor een minimum aan ruis, werkt bij de ander voor geen meter.

Ik geloof daarom niet dat je in algemene zin kunt stellen dat die of die helm meer of minder windruis geeft, dit is persoonlijk. Wat bovendien voor al die helmen geldt: je zult windruis er nooit helemaal mee weg krijgen. De NTA-8776 gekeurde SP-helmen zijn bedoeld voor bescherming van je hoofd, niet van je oren. Vind je een helm die jou goed past en die bij jou zorgt voor niet heelveel windruis, dan is dat vooral mooi meegenomen.

Elvissen of zelfgemaakte oplossingen om de bandjes van je helm heen kunnen best goed werken om de ruis te reduceren. Er zijn forummers die met panties en schuursponsjes de meeste briljante maatwerk-oplossingen hebben gemaakt en waarmee ze de ruis aanzienlijk hebben verminderd. Maar wil je je oren volledig afschermen voor windruis, gebruik dan oordoppen zoals ze ook worden aangeboden voor motorrijders of mensen die in fabrieken werken. Liefst oordoppen op maat, met daarin het juiste filter zodat de ruis verdwijnt, maar je de rest van je omgeving nog wel kunt horen. Ze zijn duur, maar wat je aan gehoor verliest door geluidsoverlast is onomkeerbaar.

Oordoppen-topic:

viewtopic.php?f=9&t=1032&hilit=oordoppen#p18674
Mmmmmm ik rij met aangemeten audioplastieken in mijn ligfiets en op de SP. geruis is inderdaad bijna 0 maaaar deze geven toch zeg maar "contact" geluid door aan mijn oren dit geluid lijkt sterk op ruizen van de wind die langs de filtertjes strijkt. Harde tegenwind harder geluid, als ik mijn hoofd een paar graden verdraai is het weg en zijn helemaal stil met helm eroverheen verder zet ons hoofd iets uit als je "warm" bent en moet je ze dan nog een keer licht aanduwen. Voor in de werkplaats heb ik ze ook met touwtjes eraan, die maken met wind heel veel herrie dus ongeschikt.

Plaats reactie