In 2020 verraste het Belgische IntuEdrive, opgericht door techneuten Tomas en Jorrit, de speed pedelec markt met de Ellio Original (voorheen bekend als ‘Ellio Elite’).
De Ellio Original is een speed pedelec zoals nooit eerder vertoond. In plaats van een traditionele fiets uit te rusten met een motor, accu, elektronica en software, werd de Ellio Original gebaseerd op technologieën uit de automotive industrie. Om die techniek heen bouwde IntuEdrive een revolutionaire speed pedelec.
In eerste instantie valt de Ellio Original op door de kleine wielen en het eigenzinnige design. Maar ‘onder de motorkap’ is het echt iets volledig nieuws: een speed pedelec aangedreven door twee motoren en twee riemen, met een traploze automatische versnellingshub en functies die geen enkele andere speed pedelec heeft, zoals ‘cruise control’ en een terugtraprem.
Ellio Original (foto: Sylvia)
Tot eind 2023 was de Ellio Original alleen te koop in België en de Belgen sloten de Ellio al snel in hun hart. In 2023 werden er maar liefst 553 Ellio Originals op kenteken gezet. Hiermee staat Ellio op de zesde plaats van best verkochte speed pedelecs in België in 2023.
Wij hebben de Ellio Original in het voorjaar van 2022 uitgebreid getest en waren zeer aangenaam verrast.
Ellio’s handelsmerk, de kleine wielen en het aparte design, vormden echter ook een kleine bottleneck, want het is een ontwerp waar je van moet houden en dat geldt niet voor iedereen.
Dat begrepen ze bij IntuEdrive ook en dus lanceerden ze in 2023 een nieuw model: de Ellio Max. Wij zagen ‘m voor het eerst op Eurobike 2023 en deze winter hebben we er eindelijk eentje in huis gekregen voor een uitgebreide test en review.
Ellio Max (foto: Sylvia)
Ellio Max prijs en specificaties
De prijs van de Ellio Max is € 7.795,-.
Optioneel kun je een by.schulz G.2 ST verende zadelpen mee bestellen en ons advies is om dit te doen. De ‘balloon’ banden filteren kleine oneffenheden uit het wegdek, maar een verende zadelpen geeft nog wat meer comfort.
Het stuur van de Ellio Max is uitgerust met een verende stuurpen van Kinekt.
Ellio Max kopen
Wil je een Ellio Max kopen, dan kun je terecht bij een ‘Ellio hub’ of bij één van de vele onafhankelijke Ellio dealers. De Ellio Max is leverbaar in België en momenteel breidt Ellio haar dealernetwerk uit naar Nederland.
Je vindt de Ellio hubs en dealers terug op de Ellio website.
Ellio Max componenten
De Ellio Max is uitgevoerd met twee motoren die samen goed zijn voor een vermogen van 1500W.
De accu heeft een capaciteit van 1.150Wh en is uitneembaar. De Max wordt geleverd inclusief een ‘stille lader’, dat is een lader zonder ventilator. Dus als je de accu mee naar binnen neemt om op kantoor op te laden, dan heeft niemand last van bijgeluiden. De accu is voorzien van een handgreep, zodat je ‘m makkelijk mee kunt nemen. Het accu-slot maakt gebruik van een Abus One Key sleutel. Dit betekent dat je, als je b.v. ook een ringslot en vouwslot van Abus wil gebruiken (check de voorwaarden van je anti-diefstalverzekering), deze kunt bestellen voor hetzelfde sleuteltje, zodat je maar één sleutel nodig hebt voor drie sloten.
De Ellio Max heeft een automatische, traploze versnellingshub in het achterwiel. Het schakelen gebeurt onmerkbaar: je stelt zelf de cadans in en de versnellingshub zorgt ervoor dat je in deze cadans blijft rijden. Je voelt het niet als er wordt geschakeld, want dit werkt traploos.
Het voor- en achterlicht op de Ellio Max zijn van Roxim. De koplamp is een Roxim Z4E Pro. Deze levert 600 lm dimlicht en heeft een grootlichtstand van 900 lm. Het Roxim R3E achterlicht heeft een remlichtfunctie.
De remmen op de Ellio Max zijn Tektro Dorado’s met grote 203mm remschrijven. Remmen kan ook op de motor door de pedalen achteruit te draaien. Dan slijten je rempads minder snel.
De Ellio Max staat op grote 27,5” wielen en Schwalbe Pick-Up banden (27.5×2.60) met het voor speed pedelecs verplichte ECE-R75 keurmerk. De minimale en maximale bandendruk staat op de zijkant van de band: 2.0-4.0 bar. De aanbevolen bandendruk voor specifiek de Ellio Max staat op een sticker in het frame, die je ziet als je de accu uitneemt: 2.2-3.0 bar.
Hou voor de bandendruk van de Ellio Max speed pedelec altijd het advies van de fabrikant aan, en bedenk daarbij dat een lagere bandendruk voor meer comfort/demping zorgt. Wij rijden het liefst met een druk van ongeveer 2.3 bar. Bij een zwaarder persoon is de bandendruk idealiter wat hoger.
Ellio Max banden (foto: Sylvia)
Ellio Max bandendruk (foto: Sylvia)
Ellio Max aandrijving
Handelsmerk van Ellio is het zogenaamde ‘all wheel drive’. Deze term kennen we al uit de auto-industrie. Het betekent dat alle wielen worden aangedreven en dat zorgt voor een uitstekende tractie.
Bij de meeste speed pedelecs wordt of het achterwiel (achterwielmotor) of de trap-as (middenmotor) aangedreven.
De Ellio Max maakt gebruik van een unieke aandrijftechniek die bestaat uit twee motoren: de ene motor bevindt zich in het voorwiel. De andere motor zit t.h.v. van trapas en drijft via een Gates Carbon riem het achterwiel aan. De motoren worden onafhankelijk van elkaar aangestuurd door de software. De verdeling hoeft dus niet per se 50-50 te zijn.
De Ellio software monitort continu het gedrag van de beide wielen en past de aandrijving waar nodig aan. Dit zorgt voor een unieke rijervaring, waarbij de speed pedelec voelbaar ‘als één geheel’ wordt aangedreven.
‘All wheel drive’ (of feitelijk ‘two wheel drive’) resulteert bij de Max bovendien in een uiterst stabiele wegligging en optimale tractiecontrole. Bij een noodstop reduceert dit het risico op uitbreken van het achterwiel aanzienlijk. (Het nut hiervan heeft zich eerder al bewezen tijdens onze Ellio Original testrit.)
Ellio Max voorwielmotor (foto: Sylvia)
Ellio Max middenmotor (foto: Sylvia)
Ellio Max stuur en bediening
De cockpit van de Ellio Max ziet er wat anders uit dan die van een standaard speed pedelec: links op het stuur bevindt zich de belangrijkste knoppenunit. Hiermee stel je de cadans in, zet je de speed pedelec in Park of Drive modus, en bedien je de cruise control, het grootlicht en de toeter.
Met de knoppen rechts zet je de Ellio aan en uit, regel je de ondersteuningsstand en kun je door het menu op de display navigeren.
Ellio Max cockpit (foto: Sylvia)
Ellio Max versnellingen
De Ellio Max is uitgerust met niet één, maar twee Gates Carbon riemen. De riem aan de linkerkant drijft het achterwiel aan (waarvan de motor bij de trapas zit).
De riem aan de rechterkant is voor de versnellingen.
Ellio Max Gates riemen (foto: Sylvia)
De Ellio Max heeft een automatische, traploze versnellingshub. Deze hub bevindt zich in het achterwiel. Het is een handig ‘set and forget’ systeem: je stelt de cadans in waarmee jij wil fietsen (van 55 t/m 90 RPM) en de hub doet de rest. Je hoeft niet zelf te schakelen en je voelt het ook niet als er wordt geschakeld, want het systeem is traploos.
Zo’n versnellingssysteem klinkt op papier misschien wat ‘over the top’, maar als je er eenmaal aan gewend bent om je totaal niet meer bezig te houden met schakelen, dan voelt het na een paar weken testen heel vreemd en ouderwets om dit weer met de hand te moeten doen.
Ellio Max versnellingsnaaf (foto: Sylvia)
Terugtraprem
Nog een unieke feature van de Ellio Max is de ‘terugtraprem’: wanneer je de pedalen achteruit laat draaien, dan gaat de Ellio remmen op de motoren.
Op hoge snelheid is de remkracht mild. Dit is ideaal als je b.v. kort iets wil inhouden bij het naderen van een kruispunt of voordat je een mede-fietser inhaalt. Op lage snelheid gaat de Ellio krachtiger remmen, totdat je uiteindelijk stil staat.
Als je het gevoel van de terugtraprem eenmaal in de vingers hebt (en dat is niet zo moeilijk) en goed anticiperend rijdt (altijd aan te raden i.v.m. de veiligheid) dan kun je de Ellio Max 100% bedienen met de terugtraprem en heb je de schijfremmen alleen nog nodig bij acute en onverwachte situaties.
Rij ervaring, ondersteuning en ‘cruise control’
De Ellio Max speed pedelec staat op grote 27,5” wielen en brede ‘balloon’ banden. Dit zorgt voor een stabiele wegligging en een prettig stuurgedrag. Het ‘two wheel drive’ systeem met tractiecontrole draagt hier extra aan bij.
Met 35 kilo is de Max een behoorlijk zware speed pedelec (vergelijkbaar met de Stromer ST7), maar in de maximale ondersteuningsstand rijdt-hij moeiteloos naar 45 a 48km/u op de display.
Bij lagere snelheden is de ondersteuning van de Ellio Max krachtig en beheerst, ideaal in bebouwd gebied en op drukkere fietspaden. Bij een snelheid vanaf 25 a 30km/u voel je dat de ondersteuning er nog een extra schepje bovenop doet. Dit maakt de Ellio Max ideaal voor lange trajecten waar je heerlijk voluit kunt rijden.
Ellio Max speed pedelec (foto: Sylvia)
Uniek aan de Ellio speed pedelec is de ‘cruise control’ functie. Schakel deze functie in tijdens het fietsen en de Ellio houdt de snelheid waarmee je op dat moment rijdt aan zolang jij de trappers maar laat ronddraaien. Je hoeft hiervoor geen druk op de pedalen te zetten of ‘mee te trappen’; ronddraaien is genoeg.
Deze functie is super bruikbaar als je moe bent, of sterke wind tegen hebt. Dankzij cruise control weet je zeker dat je, ook als de omstandigheden onderweg tegen vallen, op tijd op je plaats van bestemming komt. En onbezweet bovendien.
Een handige extra feature van cruise control op de Ellio Max is dat je de cruise control kunt ‘bij tikken’. Klik de Park/Drive schakelaar een paar keer naar rechts en de snelheid wordt stapsgewijs verhoogd. Dit gaat door tot een maximum van maar liefst 53km/u op de display. Dat is 48km/u GPS gemeten. De enige speed pedelec die wij tot nu toe hebben getest die ook zo hard reed, dat was de Klever X ALPHA 45.
Ellio Max knoppen (foto: Sylvia)
Ellio Max actieradius
De Ellio Max heeft een uitneembare 1.150Wh accu.
Ellio Max uitneembare accu (foto: Sylvia)
Ellio Max uitneembare accu (foto: Sylvia)
Ellio Max accu (foto: Sylvia)
De actieradius van de Ellio Max hangt zoals bij elke speed pedelec af van tal van factoren. Waaronder de weersomstandigheden (windkracht, buitentemperatuur, regen), de conditie van het wegdek, het gewicht van de berijder inclusief bagage, de ondersteuningsstand waarmee je rijdt (hoe meer ondersteuning, des te kleiner de actieradius) en het gebruik van cruise control (dit vergt veel van de accu).
Wij hebben de Ellio Max getest in de winter (0-4 graden, windkracht 3, droog, vertrokken met een warme accu) met een kleine, lichte berijder. Bij maximale ondersteuning en een gemiddelde snelheid van rond de 41km/u is de actieradius in deze omstandigheden ca. 55 kilometer. In de zomer zal de actieradius groter zijn, gebruik je onderweg regelmatig cruise control, dan wordt-ie weer lager.
De actieradius van de Ellio Max zal het hele jaar door voldoende zijn voor verreweg de meeste fietsforenzen die kunnen bijladen op het werk (tot 45 a 50km enkele reis). Toch hopen wij dat Ellio op termijn een accu met meer capaciteit ontwikkelt. De concurrentie gaat inmiddels naar een accucapaciteit van 1,5 – 2kWh.
Conclusie
De nieuwe Ellio Max heeft onze hoog gespannen verwachtingen meer dan waar gemaakt.
De enige verbeterpunten die wij kunnen bedenken voor de Ellio Max zijn een netter kabelmanagement bij het stuur en een trapper die niet naar beneden zakt wanneer je stil staat met je voet erop. Onder de ‘nice to haves’ vallen wat ons betreft het toevoegen van connectiviteit en een accu met meer capaciteit.
De ondersteuning van de Ellio Max is krachtig en aangenaam ingeregeld. De tractiecontrole is dankzij de software die de beide motoren onafhankelijk van elkaar aanstuurt fenomenaal. Het comfort en de wegligging zijn goed en met een semi-sportieve fietshouding, verende stuurpen en optionele verende zadelpen vinden wij de Ellio Max een leuke en fijne speed pedelec om mee te rijden.
De Ellio techniek met aandrijving via twee motoren en twee riemen, de automatische traploze versnellingen, terugtraprem en cruise control maken van de Ellio Max een unieke speed pedelec, die niet alleen geschikt is voor ervaren fietsers, maar zeker ook voor mensen die juist weinig tot geen fietservaring hebben.
De Ellio Max is technisch geavanceerde, krachtige ‘intercity speed pedelec’!
Ellio Max (foto: Sylvia)
Meepraten over de Ellio Max speed pedelec en meer foto’s zien? Kom eens langs op het Speed Pedelec Review forum!