België
In België is een traditie van succesvolle startups aan het ontstaan. Naast Ellio en ÅSKA heeft zich nog een speler positief in de kijker gespeeld: Specter.
Specter heeft twee speed pedelecs op de markt: de Specter 1 en de Specter 1 Long Range. Het belangrijkste verschil tussen de 1 en de 1 Long Range is dat de Long Range meer accucapaciteit heeft (1200Wh versus 750Wh) en wordt aangedreven door twee motoren in plaats van één: een middenmotor en een voorwielmotor.
Wij zagen er al een tijdje reikhalzend naar uit en uiteindelijk is het gelukt om een Specter 1 Long Range speed pedelec binnen te halen voor een uitgebreide test en review.
Specter 1 Long Range (foto: Sylvia)
Twee zaken vallen meteen op aan de Specter 1: het fraai ontworpen carbon frame en de grote display.
Carbon
Specter heeft gekozen voor een carbon frame. De enige speed pedelec met carbon frame die wij tot nu toe hebben getest was de TREK Allant+ 9.9S, waarvan de Bosch middenmotor helaas teleur stelde.
En toen verscheen de Specter 1 Long Range speed pedelec op de markt. Met Gates riemaandrijving, Enviolo Automatic versnellingshub en een bijzonder fraai vormgegeven carbon frame.
In een periode waarin speed pedelecs almaar zwaarder worden (37 kilo is al lang geen uitzondering meer), weegt de Specter 1 maar 19,8kg. De Specter 1 Long Range is iets zwaarder door de grotere accu en de tweede motor, maar heeft nog altijd een zeer verdienstelijk gewicht van 26,2kg.
Naast licht, aerodynamisch en – in Specters geval – heel mooi, geeft een carbon frame ook een meer comfortabele rijervaring dan een aluminium frame; een carbon frame filtert oneffenheden in het wegdek beter weg.
Specter 1 Long Range (foto: Sylvia)
Cockpit
Wij noemen elk speed pedelec stuur met alles wat erop zit een ‘cockpit’, maar Specter is het eerste merk dat deze term echt met recht mag gebruiken. De Specter is uitgerust met een in het stuur geïntegreerd 6” HD display met 4G connectiviteit en tal van interessante functies, waaronder Spotify integratie, weerbericht, live informatie over de wind en ‘turn-by-turn’ navigatie.
Bij zoiets als de windrichting kun je denken: leuk, maar ik rij buiten dus ik weet zo ook wel dat het waait. Maar echt: als je dit eenmaal op je display hebt, dan wil je daarna niet meer zonder en dat geldt voor meer snufjes van de Specter gebruikersinterface.
De Specter is ook te koppelen aan een eigen app, die je allerlei relevante informatie geeft, inclusief real-time plaatsbepaling.
Specter 1 display (foto: Sylvia)
Specter app (foto: Sylvia)
Specter 1 Long Range specificaties
Frame + voorvork: carbon
Motor: Dual motor met een totaal piekvermogen van 1200W/136Nm
Middenmotor: ZF Sachs RS
Voorwielmotor: OEM
Aandrijflijn: Gates Carbon riem
Versnellingen: Enviolo Automatiq traploze versnellingsbak. Keus tussen handmatig elektronisch schakelen of automatisch schakelen met een instelbare cadans.
Accu: 1200Wh. Extender niet uitneembaar door de eindgebruiker
Lader: 3A of 4A stille lader zonder ventilator (bij mijn tester zit de 3A lader)
Display: 6″ in het stuur geïntegreerd HD touchscreen met navigatie, weersvoorspelling, windrichting en Spotify integratie
4G connectiviteit, Bluetooth, Specter app compatibel met iOS en Android, bike-tracking
Remmen: TRP C2.3 hydraulische schijfremmen met in de remgrepen geïntegreerde bekabeling
Velgen: Ryde, 29”
Banden: VeeTire Gridlock 29 x 2,5
Koplamp: Litemove AE-200 met high beam tot 600Lm
Achterlicht: BRIGHTSTARTW met remlichtfunctie en kentekenverlichting
Stuur: eigen ontwerp met geïntegreerde display, knoppen en koplamp.
Zadelpen: carbon
Zadel: Selle Italia Boost
Frame maat: Normaal (kleiner dan 179cm) en Groot (langer dan 179cm)
Kleuren: Clover, Chalk of Stone
Prijs: € 10.690,-
Optioneel:
Bagagedrager: € 150,-. Compatibel met Ortlieb tassen
Verlengde spatborden (‘regen pack’): € 250,-
Framekleur naar eigen wens (‘paint to sample’): € 1.600,-
Garage stand: € 95,-
Specter 1 Long Range aandrijving
Middenmotoren hebben in de speed pedelec community geen goede naam. Dit is vooral te danken aan de teleurstellende prestaties van Bosch middenmotoren.
Op de Specter zit geen koffiemolentje, maar een serieuze 730W/110Nm (piek) ZF Sachs RS middenmotor. Deze wordt bij de Long Range aangevuld met een compacte motor in het voorwiel, waarmee het totale piekvermogen op 1200W/136Nm komt.
Sachs middenmotor (foto: Sylvia)
Specter 1 Long Range voorwielmotor (foto: Sylvia)
De Specter is verder uitgerust met een Gates riemaandrijving. Altijd goed, zijn wij fan van.
Schakelen gebeurt met de Enviolo Automatic traploze elektronische versnellingshub. Hierbij kun je kiezen tussen automatisch schakelen (je stelt een cadans in via de Specter app en de Enviolo hub regelt de rest) of handmatig schakelen met de knoppen op het stuur.
Enviolo Automatic versnellingshub (foto: Sylvia)
Naast de Ellio is de Specter de enige andere ‘Dual motor’ speed pedelec die wij tot nu toe hebben getest. En ook voor de Specter 1 Long Range geldt: de rijbeleving is fantastisch!
45km/u rijden is een fluitje van een cent en de middenmotor zorgt dankzij het lage zwaartepunt in het midden voor een goed gebalanceerde speed pedelec. In tegenstelling tot een achterwielmotor, die voelt als een sterk ‘handje in de rug’ zorgen de twee motoren in de Specter 1 Longe Range ervoor dat de bike ‘in zijn geheel’ wordt ondersteund. De ondersteuning van een middenmotor blijft bovendien beter overeind bij wind tegen en bergop.
De twee motoren, gecombineerd met het comfort en lage gewicht van een carbon frame en de grote 29” wielen resulteren in een lichtvoetige, uiterst stabiele en krachtige rijervaring.
Actieradius Specter 1 Long Range
De Specter 1 Long Range is uitgerust met een in het frame geïntegreerde 750Wh accu en een 450Wh range extender boven de trapas.
Je kunt bij de Specter kiezen tussen drie ondersteuningsstanden: Range, Chill en Fly. Fly is de maximale ondersteuningsstand, deze verbruikt de meeste accucapaciteit. Maar dit is natuurlijk wel de modus waarin wij gaan testen, want wat is er nou leuker dan het uiterste uit een test-bike halen.
Met maximale ondersteuning, goede weersomstandigheden, een snelheid van gemiddeld 39,4km/u en een kleine, lichte berijder is de actieradius van de Specter 1 Long Range een keurige 70km. Het lage gewicht, aerodynamisch ontwerp en de sportieve fietshouding van de Specter dragen hier zeker ook aan bij.
Foto: Sylvia
Conclusie
Met z’n fraaie design, uitgebreide gebruikersinterface, carbon frame en uitstekende rijprestaties kunnen we de Specter 1 Long Range met recht in de topreeks speed pedelecs plaatsen, op het niveau van de Stromer ST7 en OPIUM S-Series.
De Specter 1 Long Range rijdt als een raket. Het is een unieke speed pedelec, die een Tesla-achtige ervaring geeft aan de berijder.
Foto: Sylvia
Meepraten over de Specter 1 Long Range en meer foto’s zien? Kom eens langs op het Speed Pedelec Review forum!